Næstved Fri Skole har i sin grundidé altid arbejdet med anti-mobning. Skolen er en demokratisk skole med et retssystem, et fælles skolemøde og en trivselslærer. Trivselslæreren er 100% dedikeret til det relationære arbejde med børnene – herunder mobning, konflikter mv.
Når mobning skal defineres tages der udgangspunkt i skolens "Generelle regler":
G1 - Alle skolemødemedlemmer (ansatte og børn) har et ansvar for at medvirke til at skabe et sundt og demokratisk skolemiljø med størst mulig plads til den enkelte.
G2 - Alle personer, dyr og ting skal behandles med respekt.
G9 - Fysisk og psykisk vold er ikke tilladt.
G14 - Diskrimination og/eller diskriminerende udtalelser pga. etnicitet, religion, køn osv. er ikke tilladt.
I skolens retssystem kan eleverne skrive klager over hinanden og situationer, som opstår. Disse klager løses via mediation med en lærer, trivselslæreren eller via retssystemet, hvor begge parter høreres, der skabes forståelse for partnernes udgangspunkt og handling, konflikten løses og eleverne drager forståelse for hinanden og styrkes i selv at løse konflikter eller forebygge, at de opstår fremadrettet. I retssystemet er både en lærer og en til to elever repræsenteret. Ansatte kan ligeledes skrive klager.
Dette er grundlaget for hele skolen og selvsagt også en del af den tilgang alle lærere og pædagoger har til børnene.
Trivselslæreren arbejder løbende med det relationære blandt eleverne. Og pga skolens relativt lille antal elever (ca. 120) er den personlige relation, kendskab til mønstre og ændrede mønstre i adfærd noget af det trivselslæren observerer i dagligdagen og kan derved fange konflikter, evt. mobning mv. i opløbet og handle på det via samtaler, konfliktløsning og mediation.