Konflikthåndtering

Skolen har valgt at lade udviklingen af sociale kompetencer have prioritet på højde med øvrige faglige kompetencer.
Konflikter, der ikke løses her og nu, håndteres således ved møder, der ledes af en voksen og to elever.

Når der opstår konflikter på skolen, kan man vælge at skrive en klage med angivelse af årsag til klagen.
Klagen behandles derefter på et møde, hvor den opståede situation drøftes grundigt igennem, alle parter høres, og der bliver indkaldt evt. vidner, hvis der er uenighed om forløbet. Der afsluttes med en aftale mellem parterne eller en konsekvens, der skal modvirke, at en lignende konflikt gentages.
Andre konflikter løses ved mediation – en mægling mellem to parter, der afsluttes med en aftale.

Den grundige konfliktbehandling er en vigtig faktor i udviklingen af en tryg og demokratisk skolekultur.

Én af skolens ansatte har kompetencer inden for konflikthåndtering og personlig udvikling og bruger det meste af sin arbejdstid på området.​ 2 pædagoger er uddannede konfliktmæglere, og står for det daglige arbejde med konflikthåndtering.

Mette Thor Jørgensen har skrevet speciale med udgangspunkt i Næstved Fri Skoles konflikthåndteringssystem. Mette er foredragsholder og forfatter og har siden 2002 beskæftiget sig med konflikthåndtering uden skældud i grundskolen.​

I 2020 udgav Mette  bogen ‘Skole uden skældud’ sammen med Louise Klinge og Erik Sigsgaard.

Specialet kan læses her...

En skole med demokratiske processer, og opmærksomhed på særlige behov hos den enkelte elev

Åbningstider og anden kontakt

Kontor ringetider

Mandag: 8.15 – 14.30

Tirsdag:  8.15 – 14.30

Onsdag:  8.15 – 11.30

​Torsdag: 8.15 – 14.30

Fredag:    8.15 – 12.00

Skolens åbningstider:

Mandag til torsdag:

7:30 - 16:30

Fredag: 7:30 til 15:30

Næstved Fri Skole

Havrebjergvej 3

4700 Næstved

Rislev, Danmark - rutevejledning

Tlf.: 55 70 10 54

E-mail: kontor@naestvedfriskole.dk

​​CVR: 20995785