Procedure for udmeldelse af elev

Procedure for udmeldelse hvor skolen udmelder en elev på skolens eget initiativ.

Proceduren henviser og følger følgende dokumenter:

Antimobbestrategi

Konflikthåndtering (skolens retssystem beskrevet i skolens Hvidbog)

Skolens regler (internt dokument)

Generel handlingsplan vedr. grænseoverskridende adfærd (internt dokument)

FN Børnekonvention

Underretninger – NFS model (internt dokument)

Indledning

Det kan være mange årsager til at skolen ensidigt må tage en beslutning om udmeldelse af et barn fra skolen. Ved ensidighed menes en situation hvor familien ikke støtter op om en udmeldelse eller et skoleskift.

Årsagerne kan typisk være mindre alvorlige, men gentagne brud på skolens regler. Det skal bemærkes at skolen ikke har det store erfaringsgrundlag mht. udmeldelse af børn mod en families vilje. Skolen har et tæt samarbejde med familierne, hvilket betyder at en løbende dialog med personalet ofte forhindrer at et barn kommer ind i en udvikling, der kan føre til en ufrivillig udmeldelse. Skolen følger den beskrevne antimobbestrategi. Meget voldsomme episoder kan medføre øjeblikkelig bortvisning. Her henviser skolen til den generelle interne handlingsplan vedr. grænseoverskridende adfærd. Bortvisningen foretages af skolelederen og forældrene inddrages i processen.

Skolens regler danner grundlaget for al opførelse (voksne som børn) på skolen. Reglerne er opdelt i de grundlæggende regler som ikke kan ændres og de levende regler der bestemmes og udformes på skolemøderne. Skolemødet er skolens styrende organ, hvor alle (voksne som børn) har en stemme. Her behandles blandt andet forslag til regler, dispensationer, ophævelse af regler mv.

Procedure

Retsmødet

Skolen har et "retssystem", som primært fungerer som et konflikthåndteringssystem. Voksne som børn skriver klager når de oplever brud på skolens regler. Den skriftlige klage bliver behandlet på et ”retsmøde”, der består af 2 ældre børn og en voksen konfliktmægler. Disse indkalder klageren og den “anklagede” – og eventuelt vidner. Klagen bliver behandlet efter et bestemt dialogsystem og vil i få tilfælde udløse en konsekvens for den indklagede. Det primære formål er dog at vi børn som voksne lærer at forstå andres standpunkter og synspunkter, konfliktens natur og hvordan vi kan løse konflikten til alles fordel. Alle klager skrives ind i skolens elevsystem Podio. Dette giver skolen et overblik over hver enkelt elevs adfærd over tid.

Retso

Hvis klagen tager udgangspunkt i de grundlæggende regler eller der er tale om gentagne brud på samme regel, vil ”retsmødet” indkalde til det vi kalder ”Retso”. "Retso" består af retsmødelederne og det panel af elever som sidder med som retsmødehjælpere. ”Retso” behandler mere alvorlig problemer f.eks. mobning. ”Retso” kan indstille til at et barn kan modtage en advarsel, der skal konfirmeres af Skolemødet. Advarslerne falder i 2 kategorier: Grønt kort og Gult kort. De står for henholdsvis 1. advarsel og 2. advarsel. Alle advarsler beskrives i Podio. Grønt og Gult kort tildeles som sagt på et skolemøde, hvor konfliktmægleren fremlægger situationen. Der stemmes derefter om at Skolemøde vil følge indstillingen fra ”Retso” og tildele det pågældende kort. Forældrene vil være informeret løbende om alle tiltag vedr. deres børn i det beskrevne forløb. Samarbejdet med forældrene er tæt på Næstved Fri Skole, og information og dialog foregår på fysiske møder.

Det Røde kort

Hvis det gule kort ikke har den ønskede effekt, overtager skolelederen og de relevante ansatte situationen og det fremadrettede forløb, og forældre og barn indkaldes til en samtale. Denne samtale skal afgøre, om der stadig er mulighed for at fortsætte samarbejdet eller om samarbejdet skal ophøre. Barnet får mulighed for at fremføre sin side af sagen (jf. FN's børnekonvention), hvilket forældrene naturligvis også har mulighed for. Skolelederen træffer herefter afgørelse i sagen. Der skrives referat fra mødet.

Den alvorlige begivenhed

Hvis overtrædelsen af skolens regler er af meget alvorlig karakter, så træder følgende i kraft: Generel handlingsplan vedr. grænseoverskridende adfærd (internt dokument)– og ovenstående sættes ud af kraft.

Hvis vi som personale oplever bekymrende adfærd, følger vi følgende procedure: Underretninger – NFS model (internt dokument).​

En skole med demokratiske processer, og opmærksomhed på særlige behov hos den enkelte elev

Åbningstider og anden kontakt

Kontor ringetider

Mandag: 8.15 – 14.30

Tirsdag:  8.15 – 14.30

Onsdag:  8.15 – 11.30

​Torsdag: 8.15 – 14.30

Fredag:    8.15 – 12.00

Skolens åbningstider:

Mandag til torsdag:

7:30 - 16:30

Fredag: 7:30 til 15:30

Næstved Fri Skole

Havrebjergvej 3

4700 Næstved

Rislev, Danmark - rutevejledning

Tlf.: 55 70 10 54

E-mail: kontor@naestvedfriskole.dk

​​CVR: 20995785