Udviklingen i undervisningen
Udviklingen i undervisningen fremgår af progressionen i de beskrevne delmål, som leder frem mod de beskrevne slutmål. Udviklingen kan kortfattet beskrives som følger:
Indskolingen (Junglen og Timeland - 0 til 4. klasse)
Urskoven har deres danskundervisningen tilrettelagt som en vekselvirkning mellem fælles undervisning og individuel træning af færdigheder. I de fælles gennemgange lægges der vægt på at introducere arbejdsgange. Arbejdsvaner, værktøjer og fagets discipliner introduceres, så eleverne efterhånden kan arbejde selvstændigt efter en handleplan .
Junglen
Der arbejdes både med kompetenceområderne fra
0.kl.: Sprog, kreative og musiske udtryksformer, krop og bevægelse, engagement og fællesskab. Og kompetenceområderne efter 2. klassetrin: Læsning, fremstilling, fortolkning og kommunikation, med fokus på 1. fase af færdigheds- og vidensmålene.
Undervisningen tager udgangspunkt i de enkelte elevers forudsætninger. Der arbejdes både selvstændigt i arbejdsbøger, på fagportaler og fælles i klassen.
Undervisningen er tilrettelagt både som fælles forløb og individuel træning. Der er timer, hvor eleverne er opdelt efter klassetrin.
Timeland
Undervisning er tilrettelagt som en vekselvirkning mellem fælles undervisning og individuel træning af færdigheder. For at træne danskfaget kompetenceområder; Læsning, fremstilling, fortolkning og kommunikation bruges læsebogssystemet Læsefidusen. Undervisning er differentieret, da det faglige niveau spænder over flere klassetrin. Det tilstræbes, at møde den enkelte elev på det niveau han/hun er og derfra bygge stilladset, der gør eleven i stand til at løse en opgave og nå et mål, som eleven ikke tidligere har været i stand til uden støtte. Der arbejdes med fremstillingsform og fremlæggelse, der gør eleverne i stand til formidle foran en gruppe.
Der arbejdes med Gyldendals fagportal i dansk, hvor forløbene tager udgangspunkt i en legende tilgange til læring, hvor leverne udtrykker sig og er selvproducerende. Elevernes læring understøttes af lyd, film og billeder, der skærper interessen og giver et levende læringsunivers.
Der arbejdes med følgende delområder; Stavning, læsning, afkodning, grammatik, fremlæggelse og skriftlig fremstilling. Undervisning er individuel og tilpasses den enkelte elevs niveau. Der arbejdes med Sikker Stavning, Sabelkatten, Du ka’ og materiale hentet på diverse læringsportaler.
Mellemtrinnet (Goplerne 4 til 7. klasse)
Goplerne har et udvidet fokus på selvstændigt individuelt arbejde, hvor elevens medbestemmelse og medansvar for egen læring er i højsædet. Eleverne er derfor selv med til, sammen med en lærer, at tilrettelægge eget individuelt ugeskema (kvartalsvis).
I løbet af Gopler-tiden automatiseres danskfagets værktøjer, der læsetrænes og skrivetrænes under vejledning af læreren. Der arbejdes med følgende delområder: Grammatik, kommunikation, læsning, mundtligt og skriftligt genrekendskab, håndskrift, retstavning, skøn- og faglitteratur, fremlæggelse og dramatiske virkemidler, samarbejde og kreative arbejdsmetoder.
Tematiske og tværfaglige emner, kurser og holdundervisning tilbydes til inspiration og træning inden for de enkelte danskdiscipliner.
Enkelte elever, med behov for ekstra indsats, tilbydes fortsat delvis individuel undervisning, for at sætte fokus på specifikke områder af faget. Denne mulighed har til hensigt at udvikle og igangsætte processer der kan afhjælpe elevens faglige vanskeligheder.
Udskolingen (Boblerne og Ballonerne 8 til 9. klasse)
Boblerne arbejder målrettet mod at følge undervisningen på Ballonholdet det efterfølgende år. Der er stadig plads til at træne individuelt.
Ballonerne har undervisningen tilrettelagt ud fra en årsplan mod slutmålene og den afsluttende afgangsprøve.