På Goplertrinnet er de idrætslige aktiviteter ofte elevstyrede, og der bliver flere gange om ugen spillet både fodbold, stikbold, leget fangelege og arrangeret dansetimer, hvor det er eleverne selv der indkalder til “timer” og står for udførelsen af de pågældende aktiviteter. Flere af eleverne fra mellemtrinnet har et ønske om at indgå i idrætstimerne med de ældre elever, og i det omfang det er muligt og ikke er forstyrrende for andre aktiviteter, bliver ønsket efterkommet.
I Bobler og Ballon grupperne er idræt på skemaet, og her er det i en højere grad en styret undervisning, der sigter mod at gøre alle elever klar til at kunne gå op til en eventuel afgangsprøve. I idrætsundervisningen bliver der også brugt eksterne undervisere, der kan være med til understøtte elevernes læring.
På Næstved Fri Skole er førsteprioritet i idrætsundervisningen at bibeholde den umiddelbare glæde ved fysisk udfoldelse og lysten til at indgå i idrætslige aktiviteter. I kraft af at det bliver et særskilt fag på skemaet, giver det sig selv, at det en mere lærerstyret struktur med et tydeligere fagligt sigte. Undervisningen vil dog stadig bære præg af at skulle passe ind i skolens ånd. Så selv om elever er bekendt med og undervist i reglerne til eksempelvis volleyball, skabes der hurtig andre regler, der gør, at alle kan være med på deres niveau.