Udviklingen i undervisningen fremgår af progressionen i de beskrevne delmål, som leder frem mod de beskrevne slutmål. Udviklingen kan kortfattet beskrives som følger:
På Næstved fri Skole er eleverne i bevægelse en stor del af dagen, og de benytter i høj grad skolens omgivelser og hal til sportslige aktiviteter.
På elevernes eget initiativ arrangeres der dagligt holdspil og fangelege i skolens have og tilhørende boldbane. Mange af de lege der bliver leget på skolen, har ofte en høj grad af fysisk aktivitet.
Mere strukturerede idrætsaktiviteter tilbydes løbende i flere fag i både på indskoling (Urskoven) og mellemtrinnet (Goplerne), uden det dog på skemaet behøver at fremstå særskilt som idrætstimer. Det kan være hjernegymnastik og bevægelses matematik. I udskolingen (Bobler og Balloner) er idræt på skoleskemaet og undervisningen er mere målrettet mod afgangsprøven.
Indholdsområder (0-9)
Redskabsområder
- Dans og udtryk
- Kropsbasis
- Boldbasis og boldspil
- Løb, spring og kast
Fysisk træning
Idrætten skal være med til at styrke børnenes fysiske, psykiske og sociale kompetencer. Gennem idrætsundervisningen motiveres børnene til at dyrke idræt i fritiden og fremme almendannelsen.
Grundtræning
Grundtræning er en del af idrætsfaget på 4.-6. klassetrin. Grundtræning er ikke disciplinorienteret, men retter sig mod den almene kropslige træning/udvikling. Dvs. der fokuseres ikke på de enkelte idrætsdiscipliner, men på træningsbegrebet i en bredere forståelse.
I grundtræning arbejdes der med følgende træningsområder:
- Styrke (muskelstyrke)
- Kondition (kredsløbstræning)
- Koordination (samarbejde mellem hjerne og muskler)
- Bevægelighed (stræk af led og muskler)
De 4 træningsformer har til formål at styrke samspillet mellem muskler og nervesystemet. Når børnene udvikler deres kompetencer inden for de nævnte træningsområder, vil det være en styrkelse af barnets motorik og en hjælp til at udvikle færdigheder inden for alle idrætsdiscipliner.