Igennem 8.-9. klasse kvalificeres kundskaberne erhvervet i Goplerne.
Der arbejdes målrettet med geografifagets kompetenceområder gennem naturvidenskabelige tværfaglige forløb. Emner der ikke dækkes gennem de tværfaglige forløb behandles separat i monofaglige lektioner.
De tværfaglige forløb varierer fra år til år, og relevante problemstillinger behandles med afsæt i den eksisterende virkelighed.
Eksempler på hvordan geografifagets kompetenceområder er blevet behandlet:
Med afsæt i problemstilling omkring Danmarks kulturlandskab.
Undersøgelseskompetence:
Der foretages geografisk undersøgelse af jordtyper. Istidens betydningen for jordtyper i hhv. Jylland og Sjælland behandles.
Modelleringskompetence:
Eleverne anvender geodata vedr. jordbundstyper og nedbørsmængder. Modellers mangler og entydighed diskuteres.
Kommunikationskompetence:
Fagbegreber som fx, geodætiske kort, og målestoksforhold indarbejdes i den relevante kontekst.
Perspektiveringskompetence:
Eleverne tager stilling til om Danmarks vej til at blive et landbrugsland kan sidestilles med Brasiliens udvikling, og om etablering af statslige etablering af naturskove er en erkendelse af problemstillingen
Der benyttes IT portaler, egne produceret materialer og forskellige lærebogssystemer