Udviklingen i undervisningen fremgår af progressionen i de beskrevne delmål, som leder frem mod de beskrevne slutmål. Udviklingen kan kortfattet beskrives som følger:
Indskolingen (Junglen og Timeland - 0 til 3. klasse)
I indskolingsfasen handler matematik om talforståelse gennem arbejde med konkrete materialer. Emner og begreber introduceres i den fælles undervisning afløst af mere abstrakt arbejde i matematiske arbejdsbøger.
Undervisning tilstræbes at være aktiv gennem matematikløb/stjerneløb, matematik i praksis og matematik i salen.
Der arbejdes med følgende områder; Tal, de 4 regnearter, mønstre og figurer, klokken, tabeller og diagrammer, positionssystemet, symmetri, beregninger med plus og minus med overgange og omkreds og areal.
Undervisning er differentieret, da det faglige niveau spænder over flere klassetrin. Det tilstræbes at møde den enkelte elev på det niveau han/hun er og derfra bygge stilladset, der gør eleven i stand til at løse en opgave og nå et mål, som det ikke tidligere havde været i stand til uden støtte.
Der arbejdes med Rema bøgerne samt materiale hentet fra diverse læringsportaler.
- Der arbejdes med fælles forløb og individuel træning på matematikfessor.dk
Mellemtrinnet (Goplerne 4 til 7. klasse)
På mellemtrinnet uddybes forståelsen af matematikkens logik gennem dels individuelt arbejde i arbejdsbøger med individuel lærervejledning dels i små grupper.
Individuel og fælles undervisning i matematik Vores undervisningsmetode omfatter individuel og fælles undervisning. Individuel undervisning, der bedst tager hensyn til hver elevs læringshastighed, benyttes i arbejdet med matematiske værktøjer som talbehandling, rødder og potens, regnearternes hierarki, brøker, decimaltal, procent, rente og vækst, metersystemet, tidsregning, sammensatte enheder, valuta, målestoksforhold, sandsynlighed og kombinatorik, algebra, ligninger, formler, geometri, trigonometri samt indføring i brugen af regneark og Geogebra. Fælles undervisning benyttes til at styrke brug og kombination af værktøjet, da den bedst udfordrer eleverne til matematiske formuleringer, overvejelser, diskussioner og konklusioner. Den fælles undervisning har således fokus på matematik i anvendelse, kommunikation og problemløsning. Der benyttes tværfaglige forløb for at understøtte eleverne opnåede færdigheder.
Særlig undervisningsplan for elever, der kommer til Næstved Fri Skole på et senere klassetrin.
Næstved Fri Skole modtager elever på senere klassetrin, der har faglige usikkerheder. For at genoprette sikkerheden og styrke de nye elevers læringsglæde tager undervisningen udgangspunkt i deres faktiske forudsætninger. Undervisningsplanen er da:
1. At finde enhver matematisk usikkerhed fra tidligere studie.
2. At afklare disse matematiske usikkerheder.
3. At vende tilbage til det aldersmæssigt forventede studie, så snart eleven føler sig tryg ved sine matematiske kundskaber og færdigheder fra ethvert tidligere studie.
Udskolingen (Boblerne og Ballonerne 8 til 9. klasse)
Det tilstræbes, at der indimellem det abstrakte talarbejde også arbejdes med konkrete opgaver, der giver plads til undren og refleksion over mulige løsninger. Kontaktlæreren følger op på det individuelle arbejde, det vurderes løbende om tests er nødvendige i forbindelse med videre handleplaner. I udskolingen er der dels mulighed for fortsat at arbejde ud fra individuelle handleplaner, dels undervisning på hold. Færdighedsregning repeteres, arbejde med større problemregningsopgaver introduceres.
Skolens slutmål med faget matematik er, at undervisningen skal lede frem mod, at eleverne efter 9. klasse skal være i stand til at gå op til de afsluttende prøver, både de skriftlige og de mundtlige, ligesom i folkeskolen. For at nå frem til dette mål, arbejder vi med følgende fire områder:
- Tal og algebra
- Geometri
- Matematik i anvendelse
- Kommunikation og problemløsning