Fra Fælles Mål - Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Slutmål for emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab efter 9. klassetrin (S9)
Årsager og betydning (ÅB)
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
S9ÅB-1• redegøre for sammenhænge mellem udvikling af livsstil og adfærd i forhold til fx økonomi, erhverv og boligområder
S9ÅB-2• gøre rede for sammenhængen mellem lokale og globale forholds betydning for sundhed, herunder trafik, sociale netværk og klimaændringer
S9ÅB-3• beskrive fysiske og psykiske faktorer og diskutere deres samspil og indvirkning på sundhed og seksualitet
S9ÅB-4• forstå og forholde sig til sociale og samfundsmæssige påvirkninger af identitet, kønsroller og seksualitet, herunder betydningen af kulturelle normer, medier og venner
S9ÅB-5• gøre rede for, hvordan følelser og kærlighed har betydning for sundhed, seksualitet og familieliv.
Visioner og alternativer (VA)
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
S9VA-1• diskutere sundhed, seksualitet og familieliv i historiske, globale og internationale perspektiver
S9VA-2• opstille faktorer, som understøtter et godt socialt netværk og social kapital
S9VA-3• opstille visioner for et sundt samfund med mindre ulighed i sundhed
S9VA-4• opstille visioner for et sundt liv og sunde levevilkår i fremtiden.
Handling og forandring (HF)
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
S9HF-1• bidrage med konkrete forslag til skolens sundhedspolitik
S9HF-2• opstille, vurdere og afprøve forskellige strategier i forhold til et konkret sundhedstema, fx et sundt fritidsliv og sociale netværk
S9HF-3• udvise empati og kompetence til at hjælpe andre, som individ og i fællesskab
S9HF-4• diskutere, hvordan negative konsekvenser af seksuallivet kan undgås
S9HF-5• gøre rede for børns og unges rettigheder i skolen, familien og på arbejdspladsen
S9HF-6• analysere og vurdere interesser bag kampagner, reklamer og anden mediepåvirkning inden for sundhedsområdet
S9HF-7• diskutere forbrug som handlemulighed i forhold til miljø, klima og sundhed
S9HF-8• opstille og diskutere ideer til aktiv handling for et sundt liv og sunde levevilkår i fremtiden.
Trinmål for emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab efter 3. klassetrin (T3)
Årsager og betydning (ÅB)
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
T3ÅB-1• give eksempler på forhold, der har betydning for deres egen og deres venners sundhed, herunder bevægelse, mad og måltider, søvn og hygiejne:
Emnet: Kroppelop (hjemmeside med undervisningsmaterialer); Udeskole med fokus på bevægelse og madlavning, Heltetræning (købt forløb – se forløb), Hygiejne tages op til hverdag og i forbindelse med eksempelvis børneorm eller lus.
T3ÅB-2• fortælle om sundhed som et bredt og positivt begreb, fx gode venner, familie, velvære og sund mad.
Kontekstbaseret undervisning. Klassens time med fokus på konflikthåndtering, venskaber, hensigtsmæssig social adfærd. Gå, stå, Slå…
T3ÅB-3• fortælle om, hvordan bolig- og familieforhold har indflydelse på sundhed.
Eksempel:Kroppelop
T3ÅB-4• lytte til egen krop og dens reaktioner.
Sanseforløb i timeland, Sanne timer om ex. kropssprog
T3ÅB-5• fortælle om drenge- og pigeroller
Klassens time – Sanne time – Pige- drengesnak
T3ÅB-6• fortælle om egne grænser og acceptere andres grænser.
Morgenmøde, skolemøde, retsmøde
T3ÅB-7• fortælle om, hvad der gør børn og voksne glade og kede af det.
Morgenmøde, skolemøde, retsmøde
Visioner og alternativer (VA)
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
T3VA-1 • samtale om betydningen af omsorg og nære sociale relationer
Morgenmøde, skolemøde, retsmøde, Sanne time
T3VA-2• opstille ideer til en sund klasse og en sund skole
Vi spiser sammen (personale og elever), bål-mad, skolemøde (debat)
Handling og forandring (HF)
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
T3HF-1• opstille ideer til et godt socialt miljø i klassen
Klassens time, Sanne time, morgenmøder og skolemøder
T3HF-2• beskrive og få ideer til handlinger i forhold til et konkret sundhedstema, fx klasselokalets indretning eller bevægelse på skolen
Klassens time, Sanne time
T3HF-3• drøfte egne og andres behov for støtte og hjælp.
Klassens time, Sanne time, morgenmøder, retsmøder og skolemøder
Trinmål for emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab efter 6. klassetrin (T6)
Årsager og betydning (ÅB)
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
T6ÅB-1• beskrive den daglige livsstils betydning for sundheden, herunder mad og måltider, stimulanser, bevægelse og fysisk aktivitet
Skolens struktur, Mat i salen, Idræt, “Bamse Jagt#, Naturskole med June (udeskole).
T6ÅB-2• have kendskab til, hvordan miljøet på skolen, i klassen og i fritiden kan påvirke sundhed
Klassens time - Sanne time – Udvalgs arbejde
T6ÅB-3• kende til fysiske og psykiske forandringer i forbindelse med puberteten
Pigesnak, Drengesnak
T6ÅB-4• diskutere kønsrollers betydning for egen udvikling og klassens sociale miljø
Klassens time, Sanne time (trivselsmedarbejder)
T6ÅB-5• aflæse og begrunde følelsesmæssige reaktioner.
Sanne time (følelser og kropssprog)
Visioner og alternativer (VA)
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
T6VA-1• sammenligne forskellige former for bolig- og familieformer
Samfundsfag
T6VA-2• vurdere egne og andres positive og negative deltagelse i sociale netværk
T6VA-3• opstille forslag til en sund familie og et sundere lokalsamfund.
Handling og forandring (HF)
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
T6HF-1• gøre rede for faktorer, der påvirker det fysiske og psykiske arbejdsmiljø på skolen
Morgenmøde, skolemøde, udvalg
T6HF-2• beskrive og afdække muligheder og barrierer gennem konkrete handlinger i forhold til et konkret sundhedstema, fx mobning eller sikker skolevej
Skolemødet
T6HF-3• kende teknikker, deres muligheder og begrænsninger, i forhold til at hjælpe sig selv og andre
T6HF-4• fortælle om de mest udbredte kønssygdomme
Pigesnak og Drengesnak
Trinmål for emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab efter 9. klassetrin (T9)
Årsager og betydning (ÅB)
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
T9ÅB-1• redegøre for levevilkårenes betydning for udvikling af livsstil og adfærd, fx økonomi, erhverv og boligområdets sociale kapital
T9ÅB-2• gøre rede for sammenhængen mellem lokale og globale forholds betydning for sundhed, herunder trafik, sociale netværk og klimaændringer
T9ÅB-3• beskrive fysiske og psykiske faktorer og diskutere deres samspil og indvirkning på sundhed og seksualitet
T9ÅB-4• forstå og forholde sig til sociale og samfundsmæssige påvirkninger af identitet, kønsroller og seksualitet, herunder betydningen af kulturelle normer, medier og venner
T9ÅB-5• gøre rede for, hvordan følelser og kærlighed har betydning for sundhed, seksualitet og familieliv Sanne time: Tanke Huset
Visioner og alternativer (VA)
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
T9VA-1• diskutere sundhed, seksualitet og familieliv i historiske, globale og internationale perspektiver
T9VA-2• opstille faktorer, som understøtter et godt socialt netværk og social kapital
T9VA-3• opstille visioner for et sundt samfund med mindre ulighed i sundhed • opstille visioner for et sundt liv og sunde levevilkår i fremtiden.
Handling og forandring (HF)
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
T9HF-1• bidrage med konkrete forslag til skolens sundhedspolitik
Skolemøde
T9HF-2• opstille, vurdere og afprøve forskellige strategier i forhold til et konkret sundhedstema, fx et sundt fritidsliv og sociale netværk
T9HF-3• udvise empati og kompetence til at hjælpe andre, som individ og i fællesskab
T9HF-4• diskutere, hvordan negative konsekvenser af seksuallivet kan undgås
T9HF-5• gøre rede for børns og unges rettigheder i skolen, familien og på arbejdspladsen
T9HF-6• analysere og vurdere interesser bag kampagner, reklamer og anden mediepåvirkning indenfor sundhedsområdet
T9HF-7• diskutere forbrug som handlemulighed i forhold til miljø, klima og sundhed
T9HF-8• opstille og diskutere ideer til aktiv handling for et sundt liv og sunde levevilkår i fremtiden.