Samfundsfag

Eleverne skal i samfundsfag opnå viden og færdigheder, så de kan tage reflekteret stilling til samfundet og dets udvikling. Eleverne skal opnå kompetencer til aktiv deltagelse i et demokratisk samfund.

Stk. 2. Eleverne skal opnå forudsætninger for udvikling af kritisk tænkning og et værdigrundlag, så de kan deltage kvalificeret og engageret i samfundet. Eleverne skal opnå forståelse af, hvordan mennesker både påvirkes af og kan påvirke samfundet, og de skal kunne forstå hverdagslivet i et samfundsmæssigt perspektiv.

Stk. 3. Eleverne skal forholde sig til demokratiske grundværdier og spilleregler med henblik på deres egen deltagelse i samfundet.​

Kompetencemål

Efter 9.klasse - Efter Ballonerne

Politik

​Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.

Økonomi

​Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien.

Sociale og kulturelle forhold

​Eleven kan tage stilling til og handle i forhold sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.

Samfundsfaglige metoder

Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder.​

Udviklingen i undervisningen

Udskolingen (Boblerne og Ballonerne 8 til 9. klasse

Samfundsfag Skolens demokratiske miljø lærer eleverne at begå sig i et demokrati. De vænnes allerede i indskolingen til at bruge den demokratiske struktur og de muligheder den åbner i forbindelse med den praktiske hverdag.

De deltager dagligt i Morgenmøderne og har her taleret i en stor forsamling. I forbindelse hermed lærer de at vurdere en sag og tage stilling ved afstemninger. De kan prøve ordstyrerrollen. De deltager i fredags-rengøringen, hvis form er vedtaget demokratisk.

I forbindelse med ugentlige skolemøder har de mulighed for at foreslå ændringer, bidrage til ændringer og er i det hele taget underlagt skiftende regelsæt og procedurer, der diskuteres og vedtages. Et relevant ordforråd læres således tidligt. Aktuelle emner tages løbende op på morgenmøder, skolemøder og særlige orienterings- og/eller debatmøder. I udskolingen tilrettelægges samfundsfagsundervisningen med henblik på folkeskolens afgangsprøve. Der læses tekster og debatteres indhold. De læste tekster bliver desuden gennemgået kildekritisk og sammenlignet med andre tekster. Pensum tilrettelægges i samarbejde med eleverne efter aktuelle emner og tidssvarende lærebogsmateriale anbefalinger. Dagsaktuelle emner indgår som en væsentlig del af undervisningen.

Undervisningen følger færdigheds- og vidensmål samt kompetencemål som beskrevet i Fælles Mål – Samfundsfag.

Undervisningsplan

Eleverne skal i faget samfundsfag opnå viden og færdigheder, så de kan tage reflekteret stilling til samfundet og dets udvikling. Eleverne skal opnå kompetencer til aktiv deltagelse i et demokratisk samfund.

Eleverne skal opnå forudsætninger for udvikling af kritisk tænkning og et værdigrundlag, så de kan deltage kvalificeret og engageret i samfundet. Eleverne skal opnå forståelse af, hvordan mennesker både påvirkes af og kan påvirke samfundet, og de skal kunne forstå hverdagslivet i et samfundsmæssigt perspektiv.

Eleverne skal forholde sig til demokratiske grundværdier og spilleregler med henblik på deres egen deltagelse i samfundet.

Undervisningen skal give eleverne viden om samfundet og dets udvikling, udvikle elevernes lyst og evne til at forstå dagliglivet i et samfundsmæssigt perspektiv og forberede eleverne til en aktiv deltagelse i det demokratiske samfund. Alt andet lige skal undervisningen i samfundsfag være med til at gøre eleverne opmærksom på deres demokratiske dannelse, som har fundet sted i de tidligere skoleår og hermed styrke den inden de afslutter skolen.

Undervisningen skal desuden medvirke til, at eleverne udvikler en bevidsthed om samfundet, en kritisk sans og færdighed i at iagttage, analysere og vurdere nationale og internationale samfundsforhold og konflikter.

Undervisningens målsætning er at bidrage til, at den enkelte elev udvikler et personligt værdigrundlag og deltager aktivt i samfundsudviklingen, hermed bliver mere bevidst om deres demokratiske dannelse

I udskolingen Boblerne (8. kl.) og Ballonerne (9. kl.) Arbejdes med følgende emner/temaer:

Emne/tema: Politik

Problemstillinger-fokuspunkter

​De politiske partier - ideologier og demokratiet i Danmark.

Rød- og Blå blok hvad vil det sige? Eleverne opnår indsigt i de grundlæggende politiske “mekaniker” i Danmark og verden.

Andre udtryksformer, besøg og kilder

​Besøg på Christiansborg-Folketinget

http://www.ft.dk/

“Ind I Samfundsfaget A” og “Ind I Samfundsfaget B” Niels Lysholm og Karsten Møller, Alinea

Grundloven

“Ind I Samfundsfaget B”Niels Lysholm og Karsten Møller, Alinea

Emne/tema: Retssamfundet

Problemstillinger-fokuspunkter

Kriminalitet og straf - rettigheder og pligter i en retsstat. Hvad er mine rettigheder og pligter i en retsstat?

Andre udtryksformer, besøg og kilder

http://www.kriminalforsorgen.dk/ 

Grundloven: http://grundloven.dk/

Portal:

http://samfundsfag.gyldendal.dk/Indgange/Forlob/Kriminalitet_og_straf/Regler_i_en_retsstat/Video/Interview%20med%20politibetjent.aspx

“Ind I Samfundsfaget B”Niels Lysholm og Karsten Møller, Alinea

Emne/tema: Velfærd

Problemstillinger-fokuspunkter

Den danske velfærdsmodel - stor eller lille stat. Eleverne opnår indsigt, og viden om, rettigheder og pligter i en velfærdsstat.

Andre udtryksformer, besøg og kilder

https://samfundsfag.gyldendal.dk/forloeb/velfaerd/kapitler/hvordan-velfaerd/indledning 

Klip: https://www.youtube.com/watch?v=6tKxQN_3coA 

“Ind I Samfundsfaget B”Niels Lysholm og Karsten Møller, Aline

Emne/tema: Terrorisme, Danmark i krig og fred

Problemstillinger-fokuspunkter

Danmarks deltagelse i Internationale organisationer - FN, NATO, EU o.a.

Andre udtryksformer, besøg og kilder

Besøg, og rundvisning, på Stevnsfortet.

https://samfundsfag.gyldendal.dk/forloeb/krig/kapitler/krigen-mod-terror/indledning 

“Ind I Samfundsfaget A”Niels Lysholm og Karsten Møller, Alinea

Emne/tema: Økonomi

Problemstillinger-fokuspunkter

Det økonomiske kredsløb: husholdninger, virksomheder, den offentlige sektor og den finansielle sektor.

Andre udtryksformer, besøg og kilder

https://samfundsfag.gyldendal.dk/forloeb/tjek-paa-oekonomien

“Ind I Samfundsfaget B” Niels Lysholm og Karsten Møller, Alinea​

Emne/tema: EU - den europæiske union

Problemstillinger-fokuspunkter

EUs tilblivelse og udvikling fra start til i dag, Brexit og fremtiden

Andre udtryksformer, besøg og kilder

Den europæiske union https://europa.eu/european-union/about-eu_da 

“Ind I Samfundsfaget B” Niels Lysholm og Karsten Møller, Alinea

https://samfundsfag.gyldendal.dk/spot-paa/internationalt-samarbejde

Emne/tema: Lokalsamfundet

Problemstillinger-fokuspunkter

Det kommunale demokrati og administration. Opgavefordelingen mellem stat kommuner og regioner.

Andre udtryksformer, besøg og kilder

Kommunal hjemmeside.

http://www.naeskom.dk/Borger.aspx

KL https://www.kl.dk/

“Ind I Samfundsfaget A” Niels Lysholm og Karsten Møller, Alinea

Emne/tema: Internationale Organisationer

Problemstillinger-fokuspunkter

Danmarks rolle i Verden, og deltagelse i internationalt samarbejde. Krige og konflikter

Andre udtryksformer, besøg og kilder

FN

https://un.dk/da/om-fn

NATO

https://um.dk/da/udenrigspolitik/sikkerhedspolitik/missioner-og-operationer/hvad-laver-nato/

“Ind I Samfundsfaget B” Niels Lysholm og Karsten Møller, Alinea

En skole med demokratiske processer, og opmærksomhed på særlige behov hos den enkelte elev

Åbningstider og anden kontakt

Kontor ringetider

Mandag: 8.15 – 14.30

Tirsdag:  8.15 – 14.30

Onsdag:  8.15 – 11.30

​Torsdag: 8.15 – 14.30

Fredag:    8.15 – 12.00

Skolens åbningstider:

Mandag til torsdag:

7:30 - 16:30

Fredag: 7:30 til 15:30

Næstved Fri Skole

Havrebjergvej 3

4700 Næstved

Rislev, Danmark - rutevejledning

Tlf.: 55 70 10 54

E-mail: kontor@naestvedfriskole.dk

​​CVR: 20995785