Der lægges vægt på, at eleverne får større sammenhæng og perspektiv i deres viden. Den nære omverden, den fjerne omverden og menneskets samspil med naturen opfattes som ligestillede afsnit. I undervisningen indgår mere komplekse forhold og abstrakte modeller, men der arbejdes fortsat med praktiske færdigheder, og oplevelser i natur og nærmiljø prioriteres højt. På baggrund af egne idéer og hypoteser designer og udfører eleverne nu i højere grad eksperimenter, forsøg og undersøgelser. Computere inddrages til måling og styring, simulering og systematisering af data.
Miljøproblemer belyses især gennem arbejdet med interessemodsætninger ved udnyttelsen af natur og naturressourcer. Der arbejdes med problemstillinger, der både er enkle at overskue og alligevel så tilpas almene, at de viser forskellige sider af samspillet mellem menneske og natur.
Elevernes handlemuligheder står mere centralt, og etiske og samfundsmæssige overvejelser får større plads i undervisningen. Eleverne behandler og formidler deres resultater, erfaringer, synspunkter og holdninger på varieret og kreativ måde.
Eleverne kan fx arbejde med:
affald, genbrug og stofkredsløb
energi, energiformer og energiforsyning
vejr, klima og menneske
naturområder og andre regioner forskellige steder i verden
Jordens og livets udvikling.
Derudover arbejdes der fx. i undrefag såsom “spacy ting”, hvor det spektakulære verdensrum bliver diskuteret og bearbejdet. Forhold mellem den naturvidenskabelige arbejdsmetode og konspirationsteorier bliver behandlet. Der bliver arbejdet med Kroppens unikke og fantastiske funktioner ved gennemgang af ekstremer fx. understøttet Guinness World of Records el. tilsvarende.
Livets udvikling og forudsætninger bliver behandlet ud fra alien konspirationsteorier vs. Naturvidenskabelige forhold og definitioner (fakta eller teorier).
Arbejdet er levende og i dialog med elevernes undren over fx. oplevelser fra nettet.