Kronologi, brud og kontinuitet: Eleverne kender betegnelser og kendetegn ved historiske perioder.
Principper for overblik: Eleverne opnår grundlag for at inddele historien kronologisk.
Det lokale, regionale og globale: Eleverne opnår forståelse for omverdenens indflydelse på danske forhold.
Historiske problemstillinger: Eleverne kan formulere enkle historiske problemstillinger.
Kildeanalyse: Eleverne kan anvende kildekritiske begreber i analyse af forskellige kilder.
Faglige begreber: Eleverne kan bruge faglige begreber til at gøre rede for indholdet af kilder.
Teksters formål og struktur: Eleverne kan vælge og anvende læsestrategier i afkodning og tolkning af forskellige kilder.
Historiske scenarier: Eleverne opnår en forståelse for forløb i historien gennem praktiske erfaringer med historiske scenarier og kan forholde sig til historiske scenariers egnethed.
Konstruktion og brug af historiske fortællinger: Eleverne kan begynde at forholde sig til samspillet mellem fortolkninger af fortiden og forståelser af nutiden.
Historisk bevidsthed: Elevernes forståelse, for hvordan historie bruges som afsæt for deres refleksion over deres samtid og handlemuligheder, styrkes.
Undervisningen foregår både som klasseundervisning samt tværfagligt. Der undervises efter egne materialer, med støtte i forskellige bogsystemer og IT portaler.
I faget Natur og teknologi diskuteres historiens indvirkning på naturlandskabet. I “Palleby” tages der afsæt i historiske begivenheder, som har indvirkning på dagens samfund og problemstillinger.