Eleven kan færdes sikkert i trafikken i lokalområdet.
Færdselsregler kan fokusere på, at eleverne lærer, hvilke regler og anvisninger der gælder for fodgængere. Egen sikkerhed kan omhandle, at eleverne lærer om brug og virkning af sikkerhedsudstyr i trafikken.
Andre trafikanter kan tage udgangspunkt i, at eleverne lærer at skelne mellem forskellige typer trafikanter ift. størrelse, fart og hensigt.
Sikker rute kan fokusere på, at eleverne lærer, hvilke ruter der er de mest sikre for dem som fodgængere.
Sikker på cykel kan centreres omkring, at eleverne lærer at manøvrere på cykel.
På NFS… Vi underviser med udgangspunkt i forløb på: https://www.sikkertrafik.dk/bo ern-unge/skole/0-3-klasse
- Vi gennemfører en gåprøve.
- Vi gennemfører den lille cykelist prøve*.
- Vi gennemgår trafikskilte.
- Vi taler om sikker rute (skole/hjem/fritidsaktivit et), her under hvordan vi færdes på skolens områder og i Rislev.
- Vi tjekker cykelhjelme.
- Vi tager til Næstved for at lære at færdes i en større by
Vi gennemfører undervisningen på følgende måde;
Vi arbejder med emnet over hele året. Vi træner, hvordan man går sikkert som gruppe dagligt,når vi færdes mellem skolens bygninger og når vi går på tur i nærområdet.
Vi arbejder herudover i et forløb på 2 uger. Her veksler vi mellem opgaverne fra sikkertrafik.dk og praktisk træning i trafikken. Eleverne ser filmene om Bruno og Niller. Laver hæftet min trafikbog og opgaven den store by laves i grupper. Eleverne farvelægger og opdager hvad der sker i trafikken på billedet.
Vi leger “find skiltet” Her er de mest almindelige skilte blevet gennemgået og derefter leges der med bevægelse.
Vi taler fælles om det vi ser og de opgaver vi laver.
0.- 1. kl. Gennemgår det digitale materiale “På gåtur med Albert og Rose” på computer. Vi afslutter gåprøven i Næstved by.
2. - 3.kl arbejder med det digitale materiale “på cykeltur med Albert og Rose”og slutter ugen af med Den lille cyklistprøve.