Fokus er på det faglige indhold og på dannelse i forhold til den bredere kulturelle kontekst og de store globale udfordringer. Læreren skubber f.eks. til dem i forhold til USA's globale politiske rolle som stormagt, på de store problemer i verden såsom klimaforandringer, på filosofiske spørgsmål som hvad er menneskets natur.
Et andet aspekt er eksamensforberedelse med henblik på at opnå det bedst mulige resultat, at man skal være parat til at vise, hvad man har lært og tilfredsheden ved at nå i mål i forhold til de faglige standarder. At tage sig sammen, at bede om hjælp. Det er meget vigtigt for læreren, at afgangsprøven er en god oplevelse for eleverne.
Kommunikative færdigheder
Eleverne skal arbejde med:
- Lyttefærdighed gennem mødet med engelsk brugt som modersmål i forskellige regionale og sociale varianter og som internationalt kommunikationsmiddel
- Mundtlig sprogfærdighed, fx gennem referater, fremlæggelser og foredrag samt ved at tage del i samtaler, diskussioner og debatter, efterhånden også om mere abstrakte emner
- Læsning og bearbejdning af forskellige typer af tekster såsom nyhedstekster, reklamer, noveller, digte, sangtekster mv.
- Forskellige medier og informationskilder, fx databaser, tidsskrifter og leksika
- At skrive længere sammenhængende tekster, fx i form af redegørelser, fortællinger og debatindlæg, hvor indhold og stil søges afpasset efter læser og formål
Sprog og sprogbrug
Eleverne udvikler deres sproglige bevidsthed for at kunne benytte sproget relevant i forhold til situationen, fx i overensstemmelse med gængse sociale omgangsformer i engelsktalende lande.
Der arbejdes med forskelle på tale- og skriftsprog.
I forbindelse med skrevne tekster arbejdes der med teksternes opbygning, sammenhæng og disponering.
Arbejdet med et præcist og varieret ordforråd udvides i takt med de emner og situationer, som undervisningsindholdet kræver. Der arbejdes med de synonymer, faste vendinger og visse kulturbundne udtryk, der oftest giver anledning til misforståelser.
Der arbejdes med centrale grammatiske områder, fx ordklasser, kongruens, ordstilling, verbernes former og funktioner, pronominer, retstavning og tegnsætning. Arbejdet med grammatik integreres så vidt muligt i såvel tekstarbejde som i mundtlig og skriftlig fremstilling.
Sprogtilegnelse
Eleverne styrker deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig engelsk. Dette sker bl.a. ved, at de opsøger og udnytter de muligheder, der er for at bruge engelsk i og uden for skolen. Elevernes erfaringer fra arbejdet med andre fremmedsprog inddrages.
Eleverne skal arbejde med:
- Strategier, der fremmer mundtlig kommunikation
- Læse- og lyttestrategier i forbindelse med tekstarbejde og informationssøgning
- Skriveprocessen og dens faser, fx ved hjælp af elektronisk tekstbehandling
- Ordbøger, grammatiske oversigter og andre hjælpemidler.
- Udnyttelse af andre av-midler
- Udnyttelse af computerens muligheder ved informationssøgning og præsentationer.
Kultur- og samfundsforhold
Eleverne udbygger deres viden om kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande. Sammenligninger med danske forhold indgår naturligt i dette arbejde.
Emneområderne kan fx være: unges levevilkår, medier, skoleliv, fritidsliv, arbejdsliv, natur og miljø samt aktuelle problemstillinger.
I arbejdet inddrages historiske og geografiske perspektiver for at belyse nutidige kultur- og samfundsforhold.
Forskellige teksttyper fra engelsksproget ungdomskultur inddrages, fx tidsskrifter, musiktekster, film og tv.
Der arbejdes med skønlitteratur, som kan give eleverne indsigt i levevilkår, værdier og normer i engelsktalende lande.
Slutmål efter 9. klasse (3. forløb)
- Forstå talt engelsk om kendte og ukendte emner fra dagligdagen
- Deltage uforberedt i samtaler om kendte emner, samt redegøre for erfaringer, følelser, holdninger og viden i forbindelse med samtaler og debatter om almindeligt kendte emner
- Fremlægge et forberedt stofområde selvstændigt
- Læse, forstå og referere hovedindholdet af skrevne tekster i dagligdags sprog inden for mange forskellige genrer og inden for genkendelige emner og problemstillinger
- Uddrage og anvende informationer fra forskellige medier og informationskilder inden for genkendelige emner og problemstillinger
- Udtrykke oplevelser, følelser og viden i en sammenhængende, skriftlig form
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt inden for almindeligt forekommende sociale omgangsformer
- Udtrykke sig uformelt mundtligt og skriftligt
- Anvende en basisviden om gængse teksters opbygning
- Anvende et tilstrækkeligt og forholdsvis præcist ordforråd inden for gængse emneområder og problemstillinger
- Anvende synonymer eller omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt
- Anvende en grundlæggende viden om faste vendinger og kulturbundne udtryk
- Have en udtale, der ligner en sprogtone fra et af de store engelsktalende lande
- Anvende viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ordstilling, verbernes former og funktioner, når fokus er på den sproglige form
- Anvende retstavning og tegnsætning så præcist, at meningen bliver tilstrækkelig tydelig
- Udnytte de muligheder, der er for at opsøge og bruge engelsk uden for skolen
- Anvende kommunikationsstrategier, først og fremmest at omskrive og bruge overbegreber, synonymer og lade kropssprog og mimik understøtte utilstrækkelig mundtlig kommunikation
- Abstrahere fra en udtale, der adskiller sig fra den vante
- Udnytte computerens muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation
- Anvende ordbøger, grammatiske oversigter
- Bruge stavekontrol hensigtsmæssigt
- Gennemføre en aktivitet individuelt og i par- og gruppearbejde
- Give eksempler på basisviden om værdier og normer i engelsktalende lande med baggrund i arbejdet med skønlitteratur, sagprosa, musiktekster, blade, film, tv og internettet
- Perspektivere tekster til egen kultur og til forhold i engelsktalende lande inden for emner som skole, livsstil, forbrug, fritids- og arbejdsliv og aktuelle problemstillinger
- Benytte informationer fra engelsksprogede kilder
- Anvende engelsk som internationalt kommunikationsmiddel i mødet med udlændinge, på rejse og ved brug af e-mail.