Eleverne arbejder med sproget som kommunikationsmiddel og som udtryk for tysk kultur. Indholdet omfatter forskellige aldersrelevante emner, tekster og aktiviteter.
Kommunikative færdigheder - lytte, tale, læse, skrive
Eleverne skal arbejde med lyttefærdighed ved hjælp af forskellige typer lyttetekster.
Mundtlig udtryksfærdighed, med fokus på udtale og intonation. Målet er at de kan udtrykke egne meninger og reagerer på andres, refererer, kommenterer og argumenterer, spørge om og videregiver informationer om dagligdags forhold.
Der læses og bearbejdes forskellige teksttyper inden for forskellige genrer, f.eks. reklamer, sagtekster, sangtekster, nyheds- og beskrivende tekster
Eleverne arbejder med at uddrage informationer fra forskellige typer af billedtekster, f.eks. illustrationer, billedmedier og andre elektroniske medier
Der trænes i at udtrykke sig skriftligt i et forståeligt sprog.
Eleverne arbejder med at præsentere et forberedt emne f.eks. i form af planche, præsentationsprogram eller lyd- og videoproduktion
Sprog og sprogbrug
Eleverne arbejder med sproglig opmærksomhed, således at de bliver i stand til at forstå, hvordan brugen af tysk skifter alt efter hensigt, situation og emne.
Der arbejdes med at opleve karakteristiske træk ved forskellige teksttyper f.eks. sagtekster og lyriske tekster. Eleverne udbygger, og anvender, et centralt ordforråd inden for nære og genkendelige emner. Eleverne lærer at anvende faste vendinger og kulturbundne udtryk - chunks
Der arbejdes med korrekt sætningsopbygning og grundlæggende bøjningsformer af forskellige grammatiske kategorier, der er vigtige for de kommunikative færdigheder, og at anvende retstavning så præcist, at meningen bliver tilstrækkelig tydelig. Selvstændige skriftlige opgaver påbegyndes i 8.klasse
Arbejdet med sprogiagttagelse og grammatik integreres så vidt muligt i såvel tekstarbejdet som i mundtlig og skriftlig fremstilling.
Grammatik er en væsentlig del af undervisningen, også som selvstændig disciplin.
Der anvendes i undervisningen såvel danske som latinske betegnelser.
Der gives karakter i skriftlig tysk fra 9. kl.
Sprogtilegnelse
Eleverne styrker deres bevidsthed om, hvordan de tilegner sig tysk. Dette sker blandt andet ved, at de opsøger og udnytter de muligheder, der er for at bruge tysk i og uden for skolen, samt ved at de bygger på deres erfaring fra arbejdet med andre fremmedsprog.
Eleverne skal arbejde med at udnytte de muligheder, der er for at anvende tysk uden for skolen, samt at anvende kommunikationsstrategier, f.eks. bede om hjælp til at udtrykke sig og bruge andre ord og vendinger.
Der trænes i at vælge og anvende lyttestrategier i forhold til en situation, f.eks. lytte efter hovedindholdet eller lytte efter væsentlige detaljer.
Eleverne opøves i at anvende elektroniske ordbøger og grammatiske oversigter hensigtsmæssigt.
Der trænes i at anvende et praktisk-musisk udtryk i forbindelse med en fremlæggelse.
Kultur og samfundsforhold
Eleverne udbygger deres viden om kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande. Sammenligninger med danske forhold indgår i dette arbejde.
I arbejdet inddrages historiske og geografiske perspektiver for at belyse nutidige samfunds- og kulturforhold.
Der arbejdes med litteratur, som kan give eleverne indsigt i dagligdag, levevilkår, værdier og normer i tysktalende lande.
PT anvendes følgende materialer:
Gyldendal webportal Tysk 8 - 10 https://tysk.gyldendal.dk/
“Du bist dran” bogsystem fra Alinea
“Gut gemacht” øvehæfter fra Forlaget Delta
Afgangsprøve
I 9.kl Ballonerne vil træning til den mundtlige- og skriftlige afgangsprøve også være en del af undervisningen, bl.a. ved brug af Gyldendal webprøver.